tisdag 19 mars 2013

Vecka 12

Hej!

Här kommer information om NO/Teknik
På fredag har vi prov på arbetsområdet "kraft och rörelse". Eleverna har fått ut ett papper med frågor och begrepp som de kan träna på.

Nästa arbetsområde är "Teknik" där eleverna ska få konstruera och bygga en modell av ett hus.  Eleverna kommer att få ut nedanstående uppgift. Vi kommer att arbeta med det under några veckor framöver. I slutet av uppgiften har jag skrivit hur jag kommer att bedöma deras arbete. Jag kommer att gå igenom det med eleverna, men det vore bra om ni också läste igenom det så att ni får en inblick i bedömningen och kan diskutera det hemma.


Uppgift
Er uppgift är att konstruera och bygga ett hus i skala 1:40. Huset ska i verkligheten ha en area på 150.  Innan ni börjar bygga ska ni naturligtvis ha gjort en ritning över huset så att ni vet hur ni ska bygga det. Ni ska givet vis följa de normer man använder vid husbyggen.
Idé- och konstruktionsarbetet kommer att genomföras parvis, medan ritning och rapportskrivandet kommer ske individuellt.

Ni kommer att få teoretiska genomgångar på följande områden.
  • Olika typer av huskonstruktioner utifrån principer för hållfasthet och stabilitet.
  • Hur man gör plan- och fasadritningar.
  • Rita och designa ett hus (standard för fönster, dörrar, takhöjd, spis, kyl, frys, garderob m.m.)
  • Olika tekniker att värma upp ett hus på.
  • Hur olika tekniska apparater i hemmet styrs av program och elektronik.

Redovisning
När arbetet avslutats ska ni ha lämnat in följande.
  1. Ritningar på ert hus i skala 1:100
·       Planritning
·       Fasadritning.
  1. Svar på frågor som ni kommer få ut på följande områden:
    • Uppvärmning och ventilation.
    • Elektricitet.
    • Hushållsapparater.
    • Montera och reparera.
    • Bygga starkt och billigt.
  2. Arbetsbeskrivning av ert praktiska arbete samt en utvärdering av hela arbetet.
  3. En modell över huset.
  4. Muntlig redovisning av ert hus.

Bedömning
En bedömning kommer att ske utifrån följande aspekter:
  • Självständighet
Kvaliteten som kommer att bedömas ligger i en progression från att elever med låg grad av självständighet bidrar till idéutveckling och modellutformning, till en högre grad av självständighet där eleven mer självständigt tar fram förslag till lösningar och fysiska modeller.
Exempelvis kan en lägre grad av självständighet handla om att eleven försöker, men ofta behöver följdinstruktioner och mycket stöd av läraren under hela arbetsprocessen, medan en högre grad av självständighet kan handla om att eleven arbetar målmedvetet och där läraren fungerar mer som diskussionspartner och bollplank i arbetet med att ta fram idéer och i utformningen av huset.
  • Prövande
Kvaliteten kommer att bedömas från elever på de lägre nivåerna där prövandet sker ostrukturerat och sökande till de högre nivåerna där prövandet sker på ett mer systematiskt sätt efter någon form av princip eller struktur.
Exempelvis kan en lägre kvalitet vara att prövandet handlar om att eleven endast följer de exempel som läraren har gett inledningsvis, eller att hon eller han på ett oreflekterat sätt gör som någon kamrat, vilket innebär att det saknar förslag på förbättringar i samband med utprövandet. Ett exempel för de högre kvaliteterna skulle kunna vara att eleven prövar och omprövar på ett mer systematiskt sätt med reflektioner och eftertanke för att få fram en så optimal teknisk lösning som möjligt.
Att pröva och ompröva är något som ingår under hela arbetsprocessen. Prövande innebär alltså ett reflekterande arbetssätt. Detta sker på flera olika sätt. Dels sker ett prövande och omprövande i arbetet med ritningarna, dels sker ett prövande med byggandet av huset samt dels efteråt för att testa och förbättra eller eventuellt utveckla konstruktionen ytterligare.
  • Tillämpning av kunskaper
Bedömningen här utgörs av vilken grad tillämpning av kunskaper används för att uppnå det önskade resultatet. Exempel på det skulle kunna vara i vilken grad man tillämpar kunskaper om betong, armering, uppvärmning m.m. På de lägre nivåerna sker tillämpning av kunskaper utifrån lärarens givna exempel. På de högre nivåerna sker tillämpningen av kunskaper på ett mer utvecklande sätt där eleven dels använder sig av lärarens givna exempel, dels av kunskaper från andra ämnen eller ytterligare material och källor.
  • Praktiska färdigheter
Under arbetsprocessen med att bygga huset krävs att verktyg och maskiner används på ett säkert och ändamålsenligt sätt. Det handlar även om att visa noggrannhet i arbetet med att undersöka, mäta, tillverka och sammanfoga alla delar i huset för att uppnå önskade funktioner. Exempel högre kvaliteter skulle kunna vara hög grad av noggrannhet vid mätning, tillverkning och sammanfogning. På de lägre nivåerna används verktygen på ett säkert och ändamålsenligt vis, men eleven kan behöva hjälp att välja ett lämpligt verktyg och hon eller han visar endast en viss noggrannhet i utförandet.
  • Dokumentation
Det kommer också att ske en helhetsbedömning av elevens dokumentation av hela arbetsprocessen med ritningar, modellen, och rapporten.

/Magnus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar